agopal.png

Dr. A.Gopal

M.Sc,M.Phil,Ph.D

Associate Proffessor Computing & Scientist Computing

& Management

Orugallu Technology india software industry

University road,hanamkonda,Warangal city-Telangana-India

Online web site www.orugallutechnologyindia.co.in

Cotact Phone: 8185944713

Date: 26-8-2019,  time: 23:39 , India standard time

 

Research is "creative and systematic work undertaken to increase the stock of knowledge, including knowledge of humans, culture and society, and the use of this stock of knowledge to devise new applications."[1] It is used to establish or confirm facts, reaffirm the results of previous work, solve new or existing problems, support theorems, or develop new theories. A research project may also be an expansion on past work in the field. Research projects can be used to develop further knowledge on a topic, or in the example of a school research project, they can be used to further a student's research prowess to prepare them for future jobs or reports. To test the validity of instruments, procedures, or experiments, research may replicate elements of prior projects or the project as a whole. The primary purposes of basic research (as opposed to applied research) are documentationdiscoveryinterpretation, or the research and development (R&D) of methods and systems for the advancement of human knowledge. Approaches to research depend on epistemologies, which vary considerably both within and between humanities and sciences. There are several forms of research: scientifichumanitiesartistic, economic, social, business, marketingpractitioner research, life, technological, etc. The scientific study of research practices is known as meta-research.

పరిశోధన "మానవులు, సంస్కృతి మరియు సమాజం యొక్క జ్ఞానం మరియు కొత్త అనువర్తనాలను రూపొందించడానికి జ్ఞాన నిల్వను ఉపయోగించడం వంటి జ్ఞాన నిల్వను పెంచడానికి చేపట్టిన సృజనాత్మక మరియు క్రమబద్ధమైన పని." [1] ఇది వాస్తవాలను స్థాపించడానికి లేదా నిర్ధారించడానికి ఉపయోగించబడుతుంది, మునుపటి పని ఫలితాలను పునరుద్ఘాటించండి, క్రొత్త లేదా ఇప్పటికే ఉన్న సమస్యలను పరిష్కరించండి, సిద్ధాంతాలకు మద్దతు ఇవ్వండి లేదా కొత్త సిద్ధాంతాలను అభివృద్ధి చేయండి. ఒక పరిశోధనా ప్రాజెక్ట్ రంగంలో గత పనులపై విస్తరణ కూడా కావచ్చు. పరిశోధనా ప్రాజెక్టులు ఒక అంశంపై మరింత జ్ఞానాన్ని పెంపొందించడానికి లేదా పాఠశాల పరిశోధన ప్రాజెక్ట్ యొక్క ఉదాహరణలో, భవిష్యత్తులో ఉద్యోగాలు లేదా నివేదికల కోసం వాటిని సిద్ధం చేయడానికి విద్యార్థుల పరిశోధనా పరాక్రమానికి మరింత ఉపయోగపడతాయి. సాధన, విధానాలు లేదా ప్రయోగాల యొక్క ప్రామాణికతను పరీక్షించడానికి, పరిశోధన మునుపటి ప్రాజెక్టుల యొక్క అంశాలను లేదా మొత్తం ప్రాజెక్టును ప్రతిబింబిస్తుంది. ప్రాథమిక పరిశోధన యొక్క ప్రాధమిక ప్రయోజనాలు (అనువర్తిత పరిశోధనకు విరుద్ధంగా) డాక్యుమెంటేషన్, డిస్కవరీ, ఇంటర్ప్రెటేషన్ లేదా మానవ జ్ఞానం యొక్క పురోగతి కోసం పద్ధతులు మరియు వ్యవస్థల యొక్క పరిశోధన మరియు అభివృద్ధి (R&D). పరిశోధన యొక్క విధానాలు ఎపిస్టెమాలజీలపై ఆధారపడి ఉంటాయి, ఇవి మానవీయ శాస్త్రాలు మరియు శాస్త్రాల మధ్య మరియు వాటి మధ్య చాలా తేడా ఉంటాయి. పరిశోధన యొక్క అనేక రూపాలు ఉన్నాయి: శాస్త్రీయ, మానవీయ శాస్త్రాలు, కళాత్మక, ఆర్థిక, సామాజిక, వ్యాపారం, మార్కెటింగ్, అభ్యాసకుల పరిశోధన, జీవితం, సాంకేతికత మొదలైనవి. పరిశోధనా పద్ధతుల యొక్క శాస్త్రీయ అధ్యయనాన్ని మెటా-పరిశోధన అంటారు.

శాస్త్రీయ పరిశోధన [మార్చు]

ప్రధాన వ్యాసం: శాస్త్రీయ పద్ధతి

  విభాగం మూలాలను ఉదహరించలేదు. దయచేసి విశ్వసనీయ మూలాలకు అనులేఖనాలను జోడించడం ద్వారా విభాగాన్ని మెరుగుపరచడంలో సహాయపడండి. సోర్స్ చేయని పదార్థాన్ని సవాలు చేయవచ్చు మరియు తొలగించవచ్చు. (జూన్ 2018) ( టెంప్లేట్ సందేశాన్ని ఎలా మరియు ఎప్పుడు తొలగించాలో తెలుసుకోండి)

 

 

సాధారణంగా, ఒక నిర్దిష్ట నిర్మాణ ప్రక్రియను అనుసరించడానికి పరిశోధన అర్థం అవుతుంది. విషయం మరియు పరిశోధకుడిని బట్టి దశల క్రమం మారవచ్చు, అయితే, కింది దశలు సాధారణంగా ప్రాథమిక మరియు అనువర్తిత రెండింటిలోనూ చాలా అధికారిక పరిశోధనలో భాగం:

1. పరిశీలన మరియు అంశం యొక్క నిర్మాణం: ఒకరి ఆసక్తి ఉన్న విషయ ప్రాంతాన్ని కలిగి ఉంటుంది మరియు విషయ సంబంధిత పరిశోధనలను నిర్వహించడానికి విషయ ప్రాంతాన్ని అనుసరిస్తుంది. పరిశోధకుడు ఇరుకైనదిగా భావించే సాహిత్యంలో అంతరాన్ని నిర్ణయించడానికి అంశంపై విస్తారమైన సాహిత్యాన్ని చదవడం అవసరం కాబట్టి విషయ ప్రాంతాన్ని యాదృచ్ఛికంగా ఎన్నుకోకూడదు. ఎంచుకున్న సబ్జెక్ట్ ఏరియాపై ఆసక్తి చూపడం మంచిది. పరిశోధన దాని ప్రాముఖ్యతను అంశం గురించి ఇప్పటికే ఉన్న జ్ఞానంతో అనుసంధానించడం ద్వారా సమర్థించవలసి ఉంటుంది.

2. పరికల్పన: రెండు లేదా అంతకంటే ఎక్కువ వేరియబుల్స్ మధ్య సంబంధాన్ని సూచించే పరీక్షించదగిన అంచనా.

3. సంభావిత నిర్వచనం: ఒక భావనను ఇతర భావాలతో సంబంధం కలిగి ఉండటం.

4. కార్యాచరణ నిర్వచనం: వేరియబుల్స్ నిర్వచించటానికి సంబంధించి వివరాలు మరియు అవి అధ్యయనంలో ఎలా కొలుస్తారు / అంచనా వేయబడతాయి.

5. డేటాను సేకరించడం: జనాభాను గుర్తించడం మరియు నమూనాలను ఎంచుకోవడం, నిర్దిష్ట పరిశోధన సాధనాలను ఉపయోగించడం ద్వారా నమూనాల నుండి లేదా దాని గురించి సమాచారాన్ని సేకరించడం. డేటా సేకరణ కోసం ఉపయోగించే సాధనాలు చెల్లుబాటు అయ్యేవి మరియు నమ్మదగినవి.

6. డేటా యొక్క విశ్లేషణ: దాని గురించి తీర్మానాలు చేయడానికి డేటా యొక్క వ్యక్తిగత భాగాలను విచ్ఛిన్నం చేస్తుంది.

7. డేటా ఇంటర్ప్రిటేషన్: దీనిని టేబుల్స్, ఫిగర్స్ మరియు పిక్చర్స్ ద్వారా సూచించవచ్చు, ఆపై పదాలలో వివరించవచ్చు.

8. పరీక్ష, పరికల్పన యొక్క పునర్విమర్శ

9. తీర్మానం, అవసరమైతే పునరుద్ఘాటించడం

ఒక సాధారణ దురభిప్రాయం ఏమిటంటే, ఒక పరికల్పన నిరూపించబడుతుంది (చూడండి, బదులుగా, శూన్య పరికల్పన). సాధారణంగా, ఒక ప్రయోగం యొక్క ఫలితాన్ని గమనించడం ద్వారా పరీక్షించగల అంచనాలను రూపొందించడానికి ఒక పరికల్పన ఉపయోగించబడుతుంది. ఫలితం పరికల్పనకు భిన్నంగా ఉంటే, అప్పుడు పరికల్పన తిరస్కరించబడుతుంది (తప్పుడుతనం చూడండి). ఏదేమైనా, ఫలితం పరికల్పనకు అనుగుణంగా ఉంటే, ప్రయోగం పరికల్పనకు మద్దతు ఇస్తుందని అంటారు. ప్రత్యామ్నాయ పరికల్పనలు పరిశీలనలకు అనుగుణంగా ఉండవచ్చని పరిశోధకులు గుర్తించినందున జాగ్రత్తగా భాష ఉపయోగించబడుతుంది. కోణంలో, ఒక పరికల్పనను ఎప్పటికీ నిరూపించలేము, కానీ శాస్త్రీయ పరీక్షల మనుగడ ద్వారా మాత్రమే మద్దతు ఇస్తుంది మరియు చివరికి, నిజమని విస్తృతంగా భావించబడుతుంది.

ఉపయోగకరమైన పరికల్పన అంచనాను అనుమతిస్తుంది మరియు సమయం పరిశీలన యొక్క ఖచ్చితత్వంతో, అంచనా ధృవీకరించబడుతుంది. పరిశీలన యొక్క ఖచ్చితత్వం సమయంతో మెరుగుపడుతుండటంతో, పరికల్పన ఇకపై ఖచ్చితమైన అంచనాను ఇవ్వదు. సందర్భంలో, పాతదాన్ని సవాలు చేయడానికి ఒక కొత్త పరికల్పన పుడుతుంది, మరియు క్రొత్త పరికల్పన పాతదానికంటే ఖచ్చితమైన అంచనాలను ఎంతవరకు చేస్తుందో, క్రొత్తది దానిని భర్తీ చేస్తుంది. పరిశోధకులు శూన్య పరికల్పనను కూడా ఉపయోగించవచ్చు, ఇది స్వతంత్ర లేదా ఆధారిత చరరాశుల మధ్య సంబంధం లేదా వ్యత్యాసాన్ని పేర్కొనదు.

చారిత్రక పరిశోధన [మార్చు]

ప్రధాన వ్యాసం: చారిత్రక పద్ధతి

 

Scientific research[edit]

Main article: Scientific method

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/99/Question_book-new.svg/50px-Question_book-new.svg.png

This section does not cite any sources. Please help improve this section by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (June 2018) (Learn how and when to remove this template message)

 

Generally, research is understood to follow a certain structural process. Though step order may vary depending on the subject matter and researcher, the following steps are usually part of most formal research, both basic and applied:

1.   Observations and formation of the topic: Consists of the subject area of one's interest and following that subject area to conduct subject related research. The subject area should not be randomly chosen since it requires reading a vast amount of literature on the topic to determine the gap in the literature the researcher intends to narrow. A keen interest in the chosen subject area is advisable. The research will have to be justified by linking its importance to already existing knowledge about the topic.

2.   Hypothesis: A testable prediction which designates the relationship between two or more variables.

3.   Conceptual definition: Description of a concept by relating it to other concepts.

4.   Operational definition: Details in regards to defining the variables and how they will be measured/assessed in the study.

5.   Gathering of data: Consists of identifying a population and selecting samples, gathering information from or about these samples by using specific research instruments. The instruments used for data collection must be valid and reliable.

6.   Analysis of data: Involves breaking down the individual pieces of data to draw conclusions about it.

7.   Data Interpretation: This can be represented through tables, figures, and pictures, and then described in words.

8.   Test, revising of hypothesis

9.   Conclusion, reiteration if necessary

A common misconception is that a hypothesis will be proven (see, rather, null hypothesis). Generally, a hypothesis is used to make predictions that can be tested by observing the outcome of an experiment. If the outcome is inconsistent with the hypothesis, then the hypothesis is rejected (see falsifiability). However, if the outcome is consistent with the hypothesis, the experiment is said to support the hypothesis. This careful language is used because researchers recognize that alternative hypotheses may also be consistent with the observations. In this sense, a hypothesis can never be proven, but rather only supported by surviving rounds of scientific testing and, eventually, becoming widely thought of as true.

A useful hypothesis allows prediction and within the accuracy of observation of the time, the prediction will be verified. As the accuracy of observation improves with time, the hypothesis may no longer provide an accurate prediction. In this case, a new hypothesis will arise to challenge the old, and to the extent that the new hypothesis makes more accurate predictions than the old, the new will supplant it. Researchers can also use a null hypothesis, which states no relationship or difference between the independent or dependent variables.

·         Identification of origin date

·         Evidence of localization

·         Recognition of authorship

·         Analysis of data

·         Identification of integrity

·         Attribution of credibility

Artistic research[edit]

The controversial trend of artistic teaching becoming more academics-oriented is leading to artistic research being accepted as the primary mode of enquiry in art as in the case of other disciplines.[14] One of the characteristics of artistic research is that it must accept subjectivity as opposed to the classical scientific methods. As such, it is similar to the social sciences in using qualitative research and intersubjectivity as tools to apply measurement and critical analysis.[15]

Artistic research has been defined by the University of Dance and Circus (Dans och Cirkushögskolan, DOCH), Stockholm in the following manner – "Artistic research is to investigate and test with the purpose of gaining knowledge within and for our artistic disciplines. It is based on artistic practices, methods, and criticality. Through presented documentation, the insights gained shall be placed in a context."[16] Artistic research aims to enhance knowledge and understanding with presentation of the arts.[17] A more simple understanding by Julian Klein defines Artistic Research as any kind of research employing the artistic mode of perception.[18] For a survey of the central problematics of today's Artistic Research, see Giaco Schiesser.[19]

According to artist Hakan Topal, in artistic research, "perhaps more so than other disciplines, intuition is utilized as a method to identify a wide range of new and unexpected productive modalities".[20] Most writers, whether of fiction or non-fiction books, also have to do research to support their creative work. This may be factual, historical, or background research. Background research could include, for example, geographical or procedural research.[21]

The Society for Artistic Research (SAR) publishes the triannual Journal for Artistic Research (JAR),[22][23] an international, online, open access, and peer-reviewed journal for the identification, publication, and dissemination of artistic research and its methodologies, from all arts disciplines and it runs the Research Catalogue (RC),[24][25][26] a searchable, documentary database of artistic research, to which anyone can contribute.

Patricia Leavy addresses eight arts-based research (ABR) genres: narrative inquiry, fiction-based research, poetry, music, dance, theatre, film, and visual art.[27]

In 2016 ELIA (European League of the Institutes of the Arts) launched The Florence Principles' on the Doctorate in the Arts.[28] The Florence Principles relating to the Salzburg Principles and the Salzburg Recommendations of EUA (European University Association) name seven points of attention to specify the Doctorate / PhD in the Arts compared to a scientific doctorate / PhD The Florence Principles have been endorsed and are supported also by AECCILECT, CUMULUS and SAR.

Documentary research[edit]

Main article: Documentary research

Steps in conducting research[edit]

Research is often conducted using the hourglass model structure of research.[29] The hourglass model starts with a broad spectrum for research, focusing in on the required information through the method of the project (like the neck of the hourglass), then expands the research in the form of discussion and results. The major steps in conducting research are:[30]

·         Identification of research problem

·         Literature review

·         Specifying the purpose of research

·         Determining specific research questions

·         Specification of a conceptual framework, sometimes including a set of hypotheses[31]

·         Choice of a methodology (for data collection)

·         Data collection

·         Verifying data

·         Analyzing and interpreting the data

·         Reporting and evaluating research

·         Communicating the research findings and, possibly, recommendations

The steps generally represent the overall process; however, they should be viewed as an ever-changing iterative process rather than a fixed set of steps.[32] Most research begins with a general statement of the problem, or rather, the purpose for engaging in the study.[33] The literature review identifies flaws or holes in previous research which provides justification for the study. Often, a literature review is conducted in a given subject area before a research question is identified. A gap in the current literature, as identified by a researcher, then engenders a research question. The research question may be parallel to the hypothesis. The hypothesis is the supposition to be tested. The researcher(s) collects data to test the hypothesis. The researcher(s) then analyzes and interprets the data via a variety of statistical methods, engaging in what is known as empirical research. The results of the data analysis in rejecting or failing to reject the null hypothesis are then reported and evaluated. At the end, the researcher may discuss avenues for further research. However, some researchers advocate for the reverse approach: starting with articulating findings and discussion of them, moving "up" to identification of a research problem that emerges in the findings and literature review. The reverse approach is justified by the transactional nature of the research endeavor where research inquiry, research questions, research method, relevant research literature, and so on are not fully known until the findings have fully emerged and been interpreted.

Rudolph Rummel says, "... no researcher should accept any one or two tests as definitive. It is only when a range of tests are consistent over many kinds of data, researchers, and methods can one have confidence in the results."[34]

Plato in Meno talks about an inherent difficulty, if not a paradox, of doing research that can be paraphrased in the following way, "If you know what you're searching for, why do you search for it?! [i.e., you have already found it] If you don't know what you're searching for, what are you searching for?!"[35]

Research is "creative and systematic work undertaken to increase the stock of knowledge, including knowledge of humans, culture and society, and the use of this stock of knowledge to devise new applications."[1] It is used to establish or confirm facts, reaffirm the results of previous work, solve new or existing problems, support theorems, or develop new theories. A research project may also be an expansion on past work in the field. Research projects can be used to develop further knowledge on a topic, or in the example of a school research project, they can be used to further a student's research prowess to prepare them for future jobs or reports. To test the validity of instruments, procedures, or experiments, research may replicate elements of prior projects or the project as a whole. The primary purposes of basic research (as opposed to applied research) are documentationdiscoveryinterpretation, or the research and development (R&D) of methods and systems for the advancement of human knowledge. Approaches to research depend on epistemologies, which vary considerably both within and between humanities and sciences. There are several forms of research: scientifichumanitiesartistic, economic, social, business, marketingpractitioner research, life, technological, etc. The scientific study of research practices is known as meta-research.

 

జర్మన్ చరిత్రకారుడు లియోపోల్డ్ వాన్ రాంకే (1795–1886), ఆధునిక మూల-ఆధారిత చరిత్ర స్థాపకుల్లో ఒకరిగా పరిగణించబడ్డాడు

చారిత్రక పద్ధతిలో చరిత్రకారులు చారిత్రక మూలాలను మరియు ఇతర సాక్ష్యాలను పరిశోధనలకు మరియు తరువాత చరిత్రను వ్రాయడానికి ఉపయోగించే పద్ధతులు మరియు మార్గదర్శకాలను కలిగి ఉంటారు. బాహ్య విమర్శల శీర్షికల క్రింద చరిత్రకారులు తమ పనిలో సాధారణంగా ఉపయోగించే వివిధ చరిత్ర మార్గదర్శకాలు ఉన్నాయి,

Pariśōdhana"mānavulu